Ödet?

Satt här i min ensamhet och funderade lite på ödet. Finns det ens något som heter så? Vad definierar ödet? Vad är slump och vad är öde?

Om någon frågar mig så tycker jag så här: Ja, det finns något som heter Öde. Ödet påverkar våra liv. Om vi tillåter det, såklart.  Jag tror däremot inte att livet är förutbestämt. Snarare att ödet ger en massa val.

Ta mig, tillexempel. För mer än ett halv år sen mådde jag inte alls bra i den situation jag var i. Jag var deprimerad. Ödet gav mig ett val. Stanna eller gå. Må dåligt eller försök må bra. Jag valde att jag ville må bra.

Några veckor senare kom nästa val. Där fick jag välja mellan att stå stadigt med båda benen på jorden, men inget speciellt händer. Eller så kunde jag välja att hoppa från ett stup och chansa på att linan håller. Jag valde att hoppa. Linan höll. Och jag är så otroligt lycklig över att jag vågade.

Det är bra att man vågar göra lite vågade saker, men det behöver inte betyda att det går bra. Det är det som gör det hela lite mer spännande. Och det är väl det som livet går ut på? Att våga testa saker och göra livet spännande?

Imorgon tycker jag att ni ska göra lite lagomt knasiga saker som inte ingår i ditt vanliga liv. Ät en skinkmacka till frukost istället för ostmacka. Locka håret, ungefär som om du skulle ut, imorgon när du gör dig iordning för jobbet. Titta på dig själv naken i spegeln och var stolt över din vackra kropp, istället för att sucka över bilringarna. Det kanske inte är livsavgörande saker, men det gör iallafall ditt nuvarande öde lite roligare och lite mer annorlunda.

Peace...
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0