Akut afasi

Har du någonsin fått akut afasi? Du vet när man försöker berätta någonting, men plötsligt så försvinner det där viktiga ordet, och du står och ser ut som en idiot. Som nödlösning kommer din hjärna på att du kan ju försöka illustrera med händer, rörelser och ljud vad det är för ord du menar.

Det där händer mig flera gånger om dagen. Utan att ens överdriva. Nu alldeles nyss skulle jag berätta en sak där det inkluderade en grästrimmer. Självklart glömmer jag bort vad grästrimmer heter, och försöker då visa vad jag menar. Jag tar händerna och visar hur man gör när man trimmar gräset, sen illustrerar jag nylonlinan med mitt ena finger genom att snurra det i cirklar och säga "vrrrr" samtidigt, och sen säger jag ordet "gräs". Och han FATTAR! Antingen är jag en kunglig mimare eller är det min sambo som har sjukt bra fantasi.

Jag har många andra exempel på liknande tillfällen. Ta till exempel:

  • En pinne med taggar - gaffel
  • Såna där jävlar som flyger (viftar frenetiskt med armarna samtidigt) - feér
  • ...sen kladdar man på grädde, locket och sen lite "puff puff" - florsocker
I ärlighetens namn kommer jag inte på fler, men med tanke på mitt minne får du vara tacksam över dom exemplen ;)

Nu ska jag försöka övertyga mig själv om att börja rota fram lite kläder. Vi drar ju imorgon! Wiiie!

Peace...
Kommentarer
Malin / 2010-02-26 @ 00:25:27

Jag har också sådda där stunder! En av mina favoriter;

"En sån där låda som man ser bilder i" - TV

"som en baktanke fast en vanlig, en som är smart!" - idé


Mari / 2010-02-26 @ 15:48:35

Händer mig alltid, fast istället för att illustrera med händer och ljud brukar jag få riktigt stopp i hjärnkontoret genom att stamma i evighet och utveckla något konstigt tick där jag gör något helt galet - de som jag berättar för antar jag tycker mig se ut som en idiot.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0